روش تدریس قرآن کریم
مهارت های قبل از تدریس:
تعریف تدریس : فعالیت هایی که توسط مربی برای تغییر در باور واندیشه ،علاقه ورفتار متربی برنامه ریزی و به صورت رابطه ای متقابل مربی ومتربی پیاده میشود
روش تدریس :تدبیر و ابتکار مربی برای دست یابی به هدف های آموزشی
مهارت های تدریس :
قبل از تدریس: – نیت مربی ،طهارت و پاکیزگی،تقویت علاقه به تدریس، مطالعه و تسلط کافی بر موضوع درس،داشتن مطالعه جنبی ،طراحی آموزشی(سنجش آغازین ،هدف نهایئ تدریس(تعریف هدف.تعیین هدف های آموزشی .تجزیه هدف های کلی به جزیی،هدف های رفتاری)) ،طرح درس (سه ماهه ،ماهانه هفتگی ،روزانه)، ارائه ی درس ،فعالیت های تکمیلی ،انتخاب مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی (رسانه ها)، ارزشیابی
مهارت های ضمن تدریس : – روش های تدریس )روش حفظ و تکرار ،روش سخنرانی (مراحل سخنرانی ،عوامل موثر در سخنرانی )، روش فعال(.محور قرآن اموز)، روش پرسش و پاسخ (فرصت سوال . انواع پرسش) روش نمایشی ،روش دستیاری ،روش ایفای نقش (تاتر) ، روش گردش علمی ،روش بحث گروهی ، روش داستان گویی ،روش حل مساله(مراحل – بیان مساله ،جمع آوری دلایل ،فرضیه سازی ،آزمون فرضیات ،نتیجه گیری )
کار آمد ترین روش تدریس : تلفیق دو یا چند روش
- مهارت اجرای آزمون رفتار ورودی: مربی با سنجش اولیه ،سطح معلومات را اندازه گیری و سپس محتوای مناسب را ارائه و تدریس مینماید
- مهارت برقراری ارتباط:(عوامل بر قراری ارتباط :پیام دهنده ،پیام گیرنده ،وسیله ی پیام ،شرایط محیطی ،خود پیام )
- مهارت تمرکز بخشی: عوامل ایجاد تمرکز در متربی : صدای مربی ،حرکت در کلاس ،توجه دادن کلامی و غیر کلامی ،ایجاد تنوع ،سکوت .
- شیوه ی برخورد با قرآن آموز :داشتن طمانینه و وقار مربی
- مهارت آماده سازی :هدف آماده سازی متربی با تمرکز حواس ، معرفی ضمنی درس ، ایجاد علاقه ، انگیزه و کنجکاوی برای درس آینده
- مهارت در انتخاب روش ارائه ی درس جدید (بخصوص تلفیقی )
- مهارت جمع بندی :جمع بندی تلخیصی(مروری) و کاربردی
- مهارت برقراری انضباط:مسائل انضباطی ناشی از مربی ،متربی
- استفاده از لوازم کمک آموزشی
- تدریس در سطح علمی قرآن آموزان
- پرسش و پاسخ
- تشویق:تشکر و اظهار رضایت ،ستایش در جلوی دیگران ،دادن جایزه
- استفاده از تخته سیاه یا وایت برد
- محیط آموزشی:شناخت و استفاده از فضاهای دیگر در خارج کلاس
- شروع و پایان کلاس
- نظرسنجی
- درنگ نمودن درکلاس پس از پایان درس
مهارت های پس از تدریس:
- مهارت های پس از تدریس
- فعالیت های تکمیلی
ارزش یابی: تشخیصی ،تکوینی(مرحله ای)پایانی انواع سوالات :عینی :صحیح و غلط ،جور کردنی ،چند گزینه ای،کوتاه پاسخ ،انشائی یا تشریحی ،آزمون عملی
ارزش یابی تدریس (شناخت ضعف و قوت مربی)
نکات مورد ارزشیابی مربی:
- میزان مهارت در شروع درس و مطالب آماده سازی
- ارزشیابی تشخیصی
- کیفیت بیان و حرکات مربی و تناسب آن با کلاس
- میزان توانایی ایجاد ارتباط صحیح با قرآن آموزان
- مهارت پرسش و پاسخ
- مهارت توضیح و ارائه مطالب درس
- کیفیت استفاده از تخته و خط زیبا
- میزان استفاده از روش های تدریس و تناسب آن با موضوع درس
- میزان استفاده از وسایل کمک اموزشی
- میزان تسلط بر درس
- میزان مشارکت متربیان در کلاس
- میزان استفاده از مهارت تشویق
- میزان آمادگی قبلی مربی و داشتن طرح درس و اجرا دقیق ان
- میزان خلاقیت مربی در ارائه محتوای درس
- میزان تسلط مربی در ایجاد نظم در طول تدریس
- مهارت جمع بندی و نتیجه گیری پایانی
- میزان استفاده از وقت در طول تدریس
- میزان ایجاد علاقه و ابتکار در متربی
- میزان توجه به مسائل اخلاقی و تربیتی
- کیفیت ارزشیابی پایانی و تناسب آن با زمان و موضوع درس