- صالحین آنلاین - https://www.salehinonline.ir -

مزایا و معایب بازی های کامپیوتری و موبایلی

بررسی مزایا و معایب بازی های کامپیوتری و موبایلی

مزایا و معایب بازی های کامپیوتری و موبایلی

فواید و مزایای بازی های کامپیوتری

1 – بازي به فرد كمك مي كند تا درد يا بيماري خود را كمتر حس كند . درگير شدن ذهن فرد هنگام بازي ويدئويي به قدري قوي است كه درد يا مريضي خود را هرچند كوتاه اما فراموش مي كند . برخي بيمارستانها براي كاهش درد كودكان براي آنها بازي ويدئويي فراهم مي كنند .

.

2 – بسياري از مراكز پزشكي از بازيهاي ويدئويي به عنوان نوع جديدي از فيزيوتراپي و هماهنگي بين اعضاي فرد آسيب ديده استفاده مي كنند .

.

3 – از آنجا كه هنگام بازي چشم فقط بايد به مانيتور نگاه كند و دست همواره بايد روي كنترلر باشد ، هماهنگي بسيار خوبي بين دست و چشم فرد بوجود مي آيد كه بعدها در انجام كارهاي يدي بهتر و سريعتر عمل خواهد كرد.

.

4 – بازي كامپيوتري فرد را مستقل و با قدرت تصميم گيري بالا بار مي آرود چون بازي ، تصميم گيري در لحظه است . اين قضيه باعث مي شود فرد قدرت تفكر و تصميم گيري خود را روي خود استوار كند .

.

5 – در بازي هاي دسته جمعي كامپيوتري ، فرد خود را با محيط وفق مي دهد يعني مجبور مي شود از يك سري اصول و قواعد كه به سود جمع است پيروي كند . بنابراين روحيه همكاري و نوعدوستي در فرد پرورش داده مي شود . ضمن اينكه بسياري از مهارتهاي اجتماعي را در همين گونه بازيها فرا مي گيرد .

.

6 – بازي ويدئويي فرد را خلاق مي كند چون بازي را هر كسي نمي تواند طراحي كند ، قطعا افراد باهوش و خلاق بازي ها را طراحي مي كنند . از اين رو كودك با جنبه هاي مختلف خلاقيت ، طراحي ، گرافيك و تكنولوژي آشنا مي شود .

.

7 – بازي هاي زياد آموزشي ساخته شده اند كه صرفا براي يادگيري زبان هاي مختلف و رياضي مي باشند . به دليل اينكه در هر مرحله بازي سخت تر و سريعتر پيش مي رود ، به فرد كمك مي كند ذهن خود را براي يادگيري و پاسخ دهي سريعتر آماده كند .

.

8 – بازي كامپيوتري فرد را ترغيب مي كند تا سخت بكوشد چون در غير اين صورت به مراحل بالاتر نمي رود . در واقع ضرب المثل ” نابرده رنج گنج ميسر نمي شود ” را به خوبي در ذهن كودكان فرو مي كند .

.

9 – در بازي كامپيوتري فرد به خواسته خود مي رسد و اين يعني ايجاد انگيزه و نشاط . طبق تحقيقات صورت گرفته يكي از بزرگترين دلخوشي هاي بچه ها بعد از امتحانات و روزهاي كسل كننده ، انجام بازيهاي ويدئويي بوده و مي باشد .

.

10 – بازيها در دسته بندي هاي مختلفي طراحي مي شوند .فكري ، استراتژي ، ورزشي ، اكشن ، مديريتي ، مرحله اي ، تاريخي و … هر كدام از اين بازيها به طرز قابل توجهي در تفكرات كودك تاثير مي گذارد و اطلاعات خوبي را به فرد منتقل خواهد كرد كه در زندگي روزمره و واقعي خود استفاده مي كند .

.

تمام بازيكنان فوتبال براي بالا بردن هوش فوتبالي خود ، بازي ويدئويي فوتبال را انجام مي دهند . طبق تحقيقاتي كه خود من انجام دادم ، افرادي كه بازي درايور پلي استيشن را در كودكي بازي كرده اند رانندگي بهتر و هوشمندانه تري از ديگران دارند .

آفت ها و ضررهای بازی های کامپیوتری

الف) آسيب هاي جسماني
به گفته پزشکان، به دليل خيره شدن مداوم به صفحه نمايش رايانه، چشمان فرد به شدت تحت فشار نور قرار مي گيرد و دچار عوارض مي شود. نوجوان چنان غرق بازي مي شود که توجه نمي کند در يک وضعيت ثابت ساعت ها نشسته است و به همين دليل ستون فقرات و استخوانبندي اش دچار مشکل مي شود.
هم چنين احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از ديگر عوارض کار ثابت و طولاني مدت با رايانه است.
پوست هم در معرض مداوم اشعه هايي قرار مي گيرد که از صفحه رايانه پخش مي شود و ايجاد تهوع و سرگيجه، به خصوص در کودکان و نوجواناني که زمينه تهوع دارند، از ديگر عوارض بازي هاي رايانه اي است..

.

ب) آسيب هاي رواني
1-کاهش روابط خانوادگي: با توجه به اينکه زندگي در کشور ما نيز به طرف ماشيني شدن پيش مي رود و در بعضي خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و يا بعضي از مردان بش از يک شغل دارند، خود به خود روابط عاطفي و در کنار هم بودن خانواده کمتر شده و عده زيادي از اين وضع و وجود تلويزيون به عنوان جعبه جادويي که باعث سرد شدن روابط خانوادگي شده است، ناراضي هستند و حالا نيز جعبه جادويي ديگري به نام رايانه اضافه شده و مشکلات را دو چندان کرده است.

.

2- تقويت حس پرخاشگري:
مهم ترين مشخصه بازي هاي رايانه اي حالت جنگي اغلب آن هاست و اين که فرد بايد براي رسيدن به مرحله بعد بازي با نيروهايي به اصطلاح دشمن بجنگد. استمرار چنين بازي هايي کودک را پرخاشگر و ستيزه جو بار مي آورد.
خشونت مهم ترين محرکه اي است که در طراحي جديدترين و جذاب ترين بازي هاي کامپيوتري به حد افراط از آن استفاده مي شود.

.

3-افت تحصيلي:
به دليل جاذبه اي که اين بازي ها دارد، بچه ها وقت و انرژي زيادي را صرف بازي با آن مي کنند، حتي بعضي از کودکان صبح ها زودتر از وقت معمول بيدار مي شوند تا قبل از مدرسه رفتن کمي بازي کنند.

.

4-گوشه گير و منزوي بودن:
کودکاني که به طور مداوم با اين بازي ها درگيرند، درونگرا و در جامعه منزوي و در برقراري ارتباط با ديگران ناتوان مي شوند. روحيه انزوا طلبي باعث مي شود که کودک از گروه هم سالان جدا شود که اين خود سرآغازي براي بروز ناهنجاري ديگر است.

.

5-کندي ذهن:
اين بازي ها به دليل اين که کودک و نوجوان با ساختني ها و برنامه هاي ديگران به بازي مي پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آن ها را پيدا مي کند، اعتماد به نفس او در برابر ساختني ها و پيشرفت ديگران متزلزل مي شود. تصور بيشتر خانواده ها اين است که در بازي هاي رايانه اي فرد در بازي مداخله فکري مداوم دارد، اما اين مداخله فکري نيست بلکه اين بازي ها سلول هاي مغزي را گول مي زند و از نظر حرکتي نيز فقط چند انگشت کودک را حرکت مي دهد ! پس بايد توجه داشته باشيم که هر چه بيشتر در اين مسير حرکت کنيم و حضور رايانه را در زندگي فرزندانمان بيشتر گسترش دهيم، انسان هايي را تحويل جامعه خواهيم داد که سر خورده، افسرده، غير متحرک و غيرسازنده خواهند بود و ابتکار عمل و خود اتکايي نخواهند داشت، در حالي که جامعه ما نياز به انسان هايي خلاق، مبتکر و متفکر دارد.

نتیجه :
نه افراط، نه تفریط

اعتدال، هدایت و کنترل