- صالحین آنلاین - https://www.salehinonline.ir -

تفکیک مخاطب در کار فرهنگی

یکی از دوستان مون یک سوالی در مورد تفکیک مخاطبان در کار فرهنگی پرسیده اند. چند نکته مد نظر حقیر آمد..

1- تفکیک مخاطب یکی از ابتدایی ترین و مهمترین اصول قبل از شروع عملیات فرهنگی است، بدیهی است که شیوه و محتوای صحبت و کار برای کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال تفاوت دارد..

2- برنامه ریزی محتوا و مربی و تعلقات آموزشی هم بر اساس واحد های تفکیک شده صورت می گیرد.

3- رایج است که تفکیک بر اساس رده سنی صورت می گیرد.. هر چند به نظر حقیر این یک تفکیک ساده است و برای یک تفکیک دقیقتر باید سطح فکری و فرهنگی اعضا و مخاطبان هم در نظر گرفته شود. مثلا در نظام شجره طبیه صالحین بسیج، یک متربی کودک نخبه و توانمند میتواند در حلقه نوجوانان یا حلقه نخبه کودکان شرکت کند.. یا جزو جامعه سرگروه های تشکیلات قرار گیرد و از سرگروه ها یا مربیان حلقه کودکان قرار گیرد.

4- بهترین بازدهی با بهترین تفکیک رابطه مستقیم دارد. یعنی یکی از پارامترهای بهترین بازدهی را می توان بهترین کلاس بندی و تفکیک مخاطبان نام برد.

5- این امر در نظام شجره طیبه صالحین ( در صورت اجرای خوب) به خوبی رعایت شده است و مخاطبان از نظر رده های سنی در حلقه های تربیتی مربوط به خودشان افراز می شوند.

6-  تاکید می شود که در کار فرهنگی حتما از قبل مخاطبان تفکیک و متمایز شوند تا از اشتباهات و ضررهای احتمالی پیشگیری شود.