امتیاز دهی، تشویق و تنبیه متربی
اولین گزارش از نشست واتساپی فعالان فرهنگی و صالحین عضو گروه برای کاربران محترم منتشر می شود. امید است که مورد استفاده قرار گیرد. ( لینک عضویت)
شنبه ۳ خرداد ۹۳
دانش آموز : بحث جدید برای روز جدید: وابستگی کار فرهنگی به پول و امکانات. لطفا نظرات و بحثهای خود را ظرف یک روز بریزید رووو.
محمد جواد : به نظر من با اینکه کار فرهنگی باید بازده داشته باشه اما نباید شکل بنگاه بشه
علیرضا : باید با پول جذابیت این کار رو بیشتر کرد ( جایزه یا برای بزرگترش بسته به سنش )
محمد جواد : صرفه جویی خوبه ولی مهم تر از همه هدفدار هزینه کردنه شما اگه یه پول کلونم با هدفگزاری هزینه کنی اسراف نیس…..بازده زیادی هم دارهراخفته: به نظر من با صرفه جویی و البته کمی خلاقیت میشه کار فرهنگی خوبی داشت
ابوالفضل : سلام.در یک کار فرهنگی: بعد از خلوص نیت و توکل افراد پا کار ۶۰% هزینه و مسئله مالی۱۵% طرح و برنامه جدید و جذاب ۲۵% موثر است.
دوست ۱ : اگه یه پول کلون باشه یه مجموعه فرهنگی میتونه یه مجموعه اقتصادی هم راه اندازی کنه و جمعی از بچه حزب اللهی ها رو شاغل کنه تا بتونن تشکیل خانواده بدن و در کل در راستای پیشبرد و انجام یه سری از دغدغه های رهبری موثر باشن.چراکه:۱.باراه اندازی مجموعه اقتصادی میتونن نمونه ای باشند از کسب روزی حلال ۲.جمعی از جوانان مومن ایرانی شاغل میشن۳.درعرصه تولید ملی موثر میشند۴.باتشکیل خانواده مروج سبک زندگی اسلامی میشند۵.باتشکیل خانواده در امر افزایش جمعیت موثر میشند۶.و…
ابوالفضل : احسنت.فقط برنامه ریزی بلند مدت می خواد و چند تا حامی برای اول کار و یا کم صبر چون ابتدا خیلی انرژی میخواد
دوست ۱ : و همچنین از سود این مجموعه اقتصادی در امورات فرهنگی خرج میشه
دوست ۱ : ۱.برنامه ریزی بلندمدت ۲.مدیریت با تفکر و ایده ۳.حمایتمسئولین مربوطهچندتا بحث وجود داراول اینکه تعریف شما از کار فرهنگی چی باشه. تعریف این حقیر همون تعریف استاد موحدی هست:قدم شدن و کار کردن در جهاتی که قران و اسلام و اهل بیت به ما دستور دادن، کار فرهنگی هست و میشه گفت بر اساس این تعریف هر عمل نیک و صالحی کار فرهنگی هست.پس بعضی از کارهای فرهنگی اصلا نیاز به امکانات و پول ندارن. مطلب دوم بستگی به چشم انداز،اهداف و راهبردها و حجم کار و مخاطبین دارهدو تا تجربه از خودم:اینجا مدرسه قرانی شیعی برای قران و تفسیر نیست و هر چی هست دست وهابی ها و اهل سنته و همچنین دبیرستان ها هم گرون هستند و خیلی ها نمیتونن برن دبیرستان.اینجا نظام درسی ۶سال ابتدایی ۸ سال دبیرستانه. کاملا واضح و مبرهن هست که امکانات و پول مورد نیاز برای هر کدوم از اینها کاملا متفاوتهببخشید طولانی شد.
امیر :•حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه تبلیغ چهره به چهره در کشور ما فراموش شده است، گفت: یک زمانی ما رقیب نداشتیم اما الان دیر بجنبیم، رقیب پیدا می کنیم. من رقیب شما مبلغان هستم چون مردم می گویند قرائتی به این خوبی در تلویزیون صحبت می کند چرا برویم مسجد؟! اما رقیب من شبکه های تلویزیونی است که من باید با آنها رقابت کنم و به گونه ای صحبت کنم که مردم جذب قرآن و اسلام و روایات شوند.
امیر :•خاطره ای که می خوانید از آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله نقل شده است:روزی یک شخص مسلمان مبلغی پول از کشور کانادا برای ما فرستاد و درخواست کرد این پول در تاسیس یک بنای دینی خرج شود. ما هم این پول را همانطور که خواسته بود در تاسیس یک بنای دینی خرج کردیم.بعد از مدتی با دفتر ما تماس گرفت و خواست که ما به او یک نوشته بدهیم و تایید کنیم که پول این شخص در تاسیس یک بنای دینی استفاده شده است.وقتی از او پرسیدیم که این سند به چه درد شما می خورد، آن هم در کشور کانادا؟ گفت: اگر من این نوشته را که مهر تایید شما به آن خورده است به دولت ارائه بدهم، این پول که در تاسیس یک مرکز دینی خرج شده است به عنوان مالیات از من می پذیرند و دیگر نیازی نیست مالیات پرداخت کنم.حضرت آیت الله این خاطره را نقل کردند تا گوشزد باشد برای ملت و برخی مسؤولان که مقولات فرهنگی برایشان دست چندم است.متاسفانه عده ای نه تنها به فرهنگ خدمتی نمی کنند، بلکه کارشکنی هم می کنند و نازل ترین برنامه ها و بودجه ها را برای فرهنگ در نظر می گیرند؛ حال اینکه در کشوری مثل کانادا اگر پول شما در یک کشور دیگر در تاسیس یک بنای فرهنگی و دینی خرج شود، به عنوان مالیات از شما می پذیرند.منبع :جهان نیوز
امیر :•عده ای هستند که می توانند در شهری مستقر شوند و آن را هدایت کنند؛ این ها در خلال هزارها یا صدها نفر مثل خودشان، در قم مانده اند و اثری هم بر ایشان مترتب نیست.حضرت امام خامنه ای
امیر :•دکتر و مهندس را می توانیم از خارج هم بیاوریم اما مربی و آخوند را نمی شود.
امیر :•رسول خدا صلی الله علیه و آله :أَلدّالُّ عَلَى الْخَيْرِ كَفاعِلِه؛كسى كه ديگران را به كار نيك راهنمائى كند گـويـا خـود، آن را انـجـام داده اسـت.وسائل الشيعه: ج ۱۱، ص ۳۹۸
عبدالئلاه : احکام شرعیآیا زن یا مرد مى تواند به تنهایى و به دور از چشم دیگران (حتى از نگاه همسر خود)، براى ورزش بدن برقصد؟امام، تبریزى، خامنه اى و سیستانى: اشکال ندارد، ولى سزاوار است مؤمن از لهو اجتناب کند.بهجت، فاضل، نورى و وحید: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.صافى و مکارم: حرام است.
امیر :جملاتی ازامام خامنه ای۱٫اگر خلافی دیدیدبه خلافکار بگویید”این ازنظر اسلام خلاف است،چرا انجام میدهی؟”گفتن همین یک کلمه مؤثر است۲٫چرا امر به معروف در جامعه اسلامی هنوز اقامه نشده است؟نگویید به من چه،اوهم نمیتواند بگوید به توچه،اگرهم گفت شما اعتنا نکنید۳٫بعضی ها خیال میکنند بامشت باید سراغ منکر رفت! نه،ما سلاحی داریم که از مشت کارگرتر است.آن چیست؟زبان…حرف بزنید،یک کلمه بیشتر هم نمیخواهد۴٫بعضی ها گفته اند باید احتمال تاثیر وجود داشته باشد،من میگویم”احتمال تاثیر همه جا قطعی است”۵٫منکری را دیدید تذکر دهید،لازم نیست با زبان گزنده باشد یا سخنرانی کنید،یک کلمه بگویید آقا خانم این منکر است،یک نفر،دو نفر،ده نفر،پنجاه نفر بگوید،کی میتواند منکر را ادامه دهد؟۶٫مثلا یک نفر خلافی میکند؛این مطلب را بگو و برو.میگوید او برمیگردد دوتا فحش به من میدهد،خیلی خوب،برای خاطر امر خدا تحمل کنید۷٫چه اشکال دارد بااخلاق خوب تذکر دهید؟امر و نهی یعنی دستور دادن،غیر از تمنا کردن است،اما همین را با رفق،مدارا و محبت-نه باخشونت-انجام دهید۸٫شما چه کار دارید،حرف خود را بگویید.
امیر :حضرت علی علیه السلام : اَلْخَيْرُ لا يَفْنى؛كار خير هرگز فانى نمى شود.شرح غررالحكم: ج ۱، ص ۲۲۹
مرزوقی : احسنت
دانش آموز : سرگروههای مجلس…. شما توی حلقه رنکینگ و امتیازبندی دارین؟ + و –
علیرضا : از لحاظ اخلاقی + وداریمکه شامل رفتار با اعضای حلقهاعضای دیگر حلقه هاپدر و مادر و…از نظر شما سرگروه ها چطور میشه به کسی که کار اشتباهی کرد طوری تذکر داد که ناراحت نشه؟
امیر : ﺩﺭ ﻫـﯿـﺌـﺘـﯽ ﮐـﻪ ﺩﻏـﺪﻏـﻪ ﻣـﺒـﺎﺭﺯﻩ ﺑـﺎ ﺍﺳـﺮﺍﺋـﯿـﻞ ﻧـﺒـﺎﺷـﺪ ، ﺍﺑـﻦ ﺯﯾـﺎﺩ ﻫـﻢ ﺳـﯿـﻨـﻪ ﻣـﯽ ﺯﻧـﺪ !!ﺍﺳﺘﺎﺩ ﭘﻨﺎﻫﯿﺎﻥ .
امیر : ۱٫ از کلمات خارجی استفاده نشه : رنکیگ اوکی نایس گود کوداند ات ست را!۲٫ حدیث: ازجر المسی بثواب المحسن۳٫ معنی حدیث: بدکار را با پا داش دادن نیکوکار زجر بده.۴٫ روش رتبه بندیتون رو توضیح بدید۵٫ روش بنده: استفاده از برگه حضور موثر. نمرات بنده فقط مثبته. منفی هم نمی دم. البته تنبیه اساسی برای خطاهای اساسی دارم.
ابوالفضل : سلام.فکر کنم اگه بجای اینکه امتیاز مثبت و منفی بدیم یک سقف امتیاز بزاریم و بر اساس کارهای مثبتی که انجام می دهند امتیاز بگیرند و هر کس به آن امتیاز رسید مورد تشویق قرار گیرد بهتر است.البته در موردنوجوانان انجام شود.
دانش آموز : اینم خوبه ولی یه مشکل بهش وارد- اینکه احتمال اینکه سقف بشه هدف زیاده و فرع بشه اصل..
ابوالفضل : اگه هدف در راستای اخلاق باشه و طوری طراحی کرد که اخلاق و منظور ما به حاشیه نرود مشکل حل می شود.
دانش آموز : ذهن بچه ها.. امتیاز سقف رو هدف میکنه…
مرزوقی : سلام.در نمره دهی باید مواظب بود که اولا ایجاد غرور و یا سرخوردگی نشه.ثانیا کینه ایجاد نکنه
ابوالفضل : احسنت.میشه از تجربه دوران مدرسه خودمون کمک بگیریم.
مرزوقی : افرین
دانش آموز : ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر عزیز.
علیرضا : از لحاظ اخلاقی + وداریم که شامل رفتار با اعضای حلقه اعضای دیگر حلقه ها پدر و مادر و… از نظر شما سرگروه ها چطور میشه به کسی که کار اشتباهی کرد طوری تذکر داد که ناراحت نشه؟ ۲٫ حدیث: ازجر المسی بثواب المحسن ۳٫ معنی حدیث: بدکار را با پا داش دادن نیکوکار زجر بده. ۴٫ روش رتبه بندیتون رو توضیح بدید ۵٫ روش بنده: استفاده از برگه حضور موثر. نمرات بنده فقط مثبته. منفی هم نمی دم. البته تنبیه اساسی برای خطاهای اساسی دارم.
دانش آموز : مراحل تنبیه در سامانه ما:اخطار . تذکر جدی . منفی . محرومیت یک یا چند جلسه از امتیازات فوق برنامه . تعلیق . مکاتبه با والدین . اخراج.
عبدالئلاه : به بنظر بنده برای یک سرگروه بسیار مفید خواهد بود که کتاب جاذبه و دافعه امام علی(ع) اثر استاد مطهری رو با دقت مطالعه کنه _در امر گروه داری فوق العاده به درد میخوره
عبدالئلاه : به نظر بنده نصیحت مستقیم نتیجه خوبی نخواهد داشت
عبدالئلاه : من خودم چند سال به مربی خودم اصرار میکردم اشکالاتم رو بهم بگه اما همیشه غیرمستقیم و زیرکانه به من میفهماند منظورش رو
عبدالئلاه : برای بنده فرقی نمیکنه ساعتش
دانش آموز : اصن به نظرم کتابهای شهید مطهری.. همه شون برای یک مربی یا سرگروه مفید هستن و باید مطالعه بشن توسط ایشون…
دانش آموز : جاذبه و دافعه که برای خود فرد و تنظیم روابطش مثل اماما خیلی عالیه.
عبدالئلاه : اما بعید میدونم بشه دوستان رو تو یک وقت مشخص جمع کرد_ولی بهرحال برای بحث وقت مشخصی باشه خوبه
دانش آموز : خب. بریم سر اصل بحث.. در مورد بحث امروز … امتیاز بندی و تشویق و تنبیه در حلقه…
عبدالله : سر اين موضوع بحث زياده
عبدالله : اما اصل اينه كه يك ايجاد انگيزه پيش بياد
عبدالله : در اين باب كتاب راهكارهاي تقويت انگيزه و نشاط اقاي قرائتي را پيشنهاد ميكنم
عبدالله : اينكه تشويق و تنبيه در چه راستا باشه انجا سر نخها و مثالهايي ميدند كه براي شروع خوبن
عبدالله : اما طرحي در مسجد اجرا شد به اسم كمد جوايز. ..در اين كمد جوايز طبق امتيازهايي سطح بنديشدن و به نمايش گذاشته شدن
عبدالله : لذا متربيان در سطوح مختلف به مسابقه مي پردازن تا امتياز لازم را براي تصاحب جايزه مورد نظر بدست بيارن
دانش آموز : منبع مالی تون فقط بودجه پایگاه؟
عبدالله : و سرگروها در اين راستا توصيه هايي رو ميكنند و جهت دهد هاي لازم را انجام ميدند
عبدالله : خير
عبدالله : پايگاه كمكي نميكنه بلكه معمولا سرگروها از جيب مباركشون يا از مسول واحد ميگيرند…البته گاهي هم از صندوق واحد ميگيرند
عبدالله : پول را ميگم
دانش آموز : سرگروهها در واقع همون خیرین میشن
عبدالله : نه سرگروها اغلب طلبه هستند
دانش آموز : خب.. ملاکها و رده بندی امتیازات چطور میشه.
عبدالله : منطقه محروم تشريف دارد
عبدالله : و از حاشيه شهر محسوب ميشود
عبدالله : نه خير…نه تاجر…و نه هيئت امناي درست حسابي دارد
عبدالله : امتياز بندي ها نسبت به معدل. ..حفظ قران…نظم در جلسه و حضور غياب و لباس را شامل ميشه
عبدالله : كه هر كدام امتياز خاص خودش رو داره
امیر : قیمت مادی جوایز در چه حده؟
عبدالله : البته بنده الان ديگه مسول دبيرستان هستم و از ابتدايي و راهنمايي هماهنگيه خاصي با من نميشه
عبدالله : از دو تومن تا صدو بيست يا دويست هزار تومن هستش
عبدالله : البته ان صد و بالاتر مال معدل خوبها است
عبدالله : يعني جهت معدل در نظر گرفته شده
امیر : نظرتون چیه که جایزه کالا نباشه. پول باشه؟
امیر : مثلا کارت هدیه
عبدالله : اين هم در زمان هاي خاصي و در رابطه با اشخاص خاصي خوبه
دانش آموز : و جایزه اردوی ویژه گروهی باشه چی؟
امیر : این کار رو تو مسجد خودتون کردین؟
دانش آموز : بحث اردو هم ان شا الله در جلسات بعدی مطرح خواهد شد..
عبدالله : مثلا بنده در گروه خودم ششتا يتيم دارم …خو اين كمك مالي به درد شون ميخوره
عبدالله : اردوي گروهي هم مال جاييه كه از لحاظ تشكيل اردو در مضيقه نباشن…
دانش آموز : ما بله. امتیازات بالای ۳۵ حق ورود به قرعه کشی مشهد یا شلمچه پیدا میکنن .. یا اردوی فلان فقط نصیبشون میشه..
دانش آموز : مثال بود البته.
امیر : ۳۵ از چند؟
دانش آموز : از چند نداره…
امیر : متربی باید بدونه دقیقا به چه امتیازی می تونه برسه. تا قصور و تقصیر خودش رو بسنجه
عبدالله : مثلا اصفهان يا همدان جاييه كه اردو تا بخاي ميتوني توش انجام بدي تقريبا هم در همه فصول ولي اهواز خير. ..چون تابستان…
دانش آموز : سقف نداره.. ولی میانگین امتیازات بچه هامون بین ۱۰ تا ۵۰ معمولا هر ماه میشه…معیارهای کسب امتیاز مشخصه و در برد حلقه زده..
دانش آموز : این از طریق مقایسه با معیارها و برترها مشخص میشه..
عبدالله : اممممم…متربي بايد فقط اينو بدونه كه چرا تشويق و چرا تنبيه ميشه
دانش آموز : یقینا.
امیر : البته جزئیات هم مهمه
عبدالله : واگر محدوديتهاي امتيازها رو فهميد اين رو به عنوان ضعف مجموعه مينويسه و دنبال مجموعه بهتر ميگرده
عبدالله : البته كه جزئيات مهمه ولي براي كي؟
امیر : برای طرفین دعوا
عبدالله : اگر متربي خود رو در اين وادي انداخت مادي نگر ميشه
دانش آموز : راست میگن.
عبدالله : چون اين راه اصل قضيه تربيت نيست(جايزه دادن و گرفتن)بلكه مهم بالا بردن و تثبيت متربي در سنگر خداست
عبدالله : جايي كه دشمن هنوز نتونسته وارد بشه يا مسموم كنه
محمد جواد : امتیاز و این کارا همش بستر ساز و موقتیه نبتید بچه ها رو شرطی بتر اورد باید به کار دلبسته شون کرد نه به جایزه
امیر : محدودیت امتیاز نقطه ضعفه؟ما هر دو الی سه ماه یک سقف جدید تعریف می کنیم. که با سقف قبلی متفاوته. و همه تکلیفشون رو در مرحله جدید می دونن
محمد جواد : اونوخت اگه تو مطرب خونه بهش جایزه بهتری بدن میره اونجا
محمد جواد : ببخشید صریح گفتم
عبدالله : نه مشكلي نيست…معصوم فرمودند في الصراحة راحة…يعني در صريح گفتن بسي راحتي هست
دانش آموز : طرح ما دقیقش اینه:بچه ها ما سه نوع امتیاز داریم…۱. امتیازات کاغذی خودمون که بر اساس معیارهای تعریف شده حلقه است.۲. امتیازات قلبی سرگروه.. که بر اساس رضایت قلبی سرگروه از شماست.. کی تمیزتره.. وظایفشو درست انجام میده.. حرف گوش کن هست.. نماز جماعتها مرتب میاد.. دنبال کسب امتیاز و ریا نیست…۳. امتیازای پیش خدا که هر کار خوبی رو خدا مثبت میده و هر کار بد رو منفی… مثبت ها رو ۱۰ برابر میده.. منفی رو اگه تویه کنیم میبخشه و مینویسه..
امیر : حتما نباید توقع مادی بچه ها رو بزرگ کرد. و جایزه نمکه غذاست نه برنج!سید لطفا به اون سوال حقیر جواب بدید
دانش آموز : اینجا کم کم داره اذان میشه.. ما بریم سنگرها را پر کنیم…