هدف از اجراي تجربه بازنگري در شيوههاي نادرست جذب جوانان و نوجوانان به دين و تدوين منشور”تربيت تبليغي” در فعاليتهاي مسجدي می باشد. نکته کلیدی برای سرگروه ها
شرح تجربه
يك كارشناس مسائل فرهنگي و تربيتي معتقد بود امروزه ديگر نميتوان براي هدايت جوانان و نوجوانان اين مرز و بوم، تنها از طريق تئوري منع و امتناع و شيوه “بايد و نبايد” و “بكن و نكن” سود برد بلكه اكنون بايد افراد را به روشهاي جذاب و كارشناسانه و با آرامش و طمأنينه، بتدريج از مرحلهي “خودشناسي” به “خوديابي” و در نهايت”خدايابي” هدايت كرد. اين مربي دلسوز مسجدي، براي تحقق اين مهم، ده نكته كليدي را در مسيرتربيت اعضاي گروهش به كار ميبست كه در اين مجال، اين نكات را بصورت اجمالي ذكر مينماييم:
۱- هيچوقت در گروه از “این کار را بكن و آن کار را نكن” سخن نميگوييم
۲- دينداري را با سختگيري به بچهها تحميل نميكنيم
۳- با كمك سه عنصر لبخند، تواضع و صميميت، “رفاقت” را به اعضاي گروه هديه ميكنيم
۴- تلاش ميكنيم تا روحيات، انديشهها، آرزوها و احساسات مخاطبانمان را بشناسيم
۵- با لحن قيم مآبانه و بزرگمنشانه با آنان سخن نميگوييم
۶- با ديدن ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت منفي نميكنيم
۷- به شخصيت آنها بهاء ميدهيم و سخنانشان را ميشنويم
۸- جلوههاي زيباي دينداري و الگوهاي عملي همسو با جاذبههاي فطري جوانان و نوجوانان را به آنها معرفي ميكنيم
۹- دين را مخالف شادي، نشاط، زندگي و سرزندگي معرفي نميكنيم
۱۰-ادبيات گفتارمان به روز است، سعه صدر داريم و شيوه برخوردمان با متربيان ناصحانه و آمرانه نيست
هدف از اجراي تجربه
بازنگري در شيوههاي نادرست جذب جوانان و نوجوانان به دين و تدوين منشور”تربيت تبليغي” در فعاليتهاي مسجدي
نكته مرتبط تكميلي
در اجراي اين روش، مربيان تربيتي بايد ابتدا تلاش كنند تا مباني معرفتي و اعتقادي اسلام را، از طريق استدلال به مخاطبانشان انتقال دهند، و سپس با تحريك عواطف و احساسات، عشق و ارادت دروني آنان را به مكتب برانگيزانند و در خاتمه، با معرفي ملاكها و معيارهاي رفتار پسنديده از منظر اسلام، به رفتارسازي و تغيير رفتار در متربيان بپردازند. البته، براي اين كار، بيش از همه برقراري رابطه برادرانه و مبتني براحترام دوستانه در جمع لازم و ضروري است.
برگرفته از کتاب “ت مثل تجربه” نویسنده: محمد مهدی نجاتی