گزارش پنجم متنی نشست واتساپی اتاق فکر صالحین / موضوع: حضور و غیاب و جذب جوانان به نماز جماعت و مسجد
گزارش پنجم.
این جلسه: حضور و غیاب و جذب جوانان به نماز
به تاریخ: چهار شنبه ۹۳/۳/۷– ویرایش : دانش آموز
عبدالئلاه : دو نوع حضور و غیاب در گروه بسته به موقعیت و شرایط بکارگرفته بشه: ۱-علنی ۲-ضمنی و غیرمستقیم
دانش آموز : حضور و غیاب باید جنبه مهم بودن حضور متربی رو برسونه.. یعنی وقتی نباشدش جاش خالیه..
دانش آموز : حضور از شروع نماز جماعت.
دانش آموز : اگر متربی یکی دو جلسه نبودش.. باس بریم هواش ببینیم مشکلی چیزی یه وقت نداشته.. یا حداقل تلفنی جویای وضعیتش بشیم.. که بدونه برامون مهمه.
سید عبدالله : ما دوتا حضور و غياب ميكنيم….يكي ليست نمازه و ديگري جلسه
سید عبدالله : اهميت هم با نمازه
سید عبدالله : يعني برا نماز جايزه هست اما برا جلسه نيست
دانش آموز : کارت امتیاز شرکت در نماز جماعت چطوره.. به جای حضور و غیاب نماز جماعت؟
کارت های کوچکی که سر ماه پس میدن و معادلش امتیاز یا جایزه میگیرن..
سید عبدالله : اين شايد اسراف و سختي(تكلف)پيش بياره
سید عبدالله : نه موافق نيستم
دانش آموز : … به نظرم برای شروع یا جذب افراد جدید خوبه.. ولی کم کم برداشته بشه… ( شیوه ما که با موفقیت پیاده سازی شد).
دانش آموز : کارتها رو بر میگردونن و دوباره وارد چرخه میشه… اسراف نمیشه..
سید عبدالله : كارت كه خوبه
سید عبدالله : اما بچه هاي ما هنوز فرهنگ نگهداري از اين چيز ها رو بلد نيستن
سید عبدالله : من مطمئنم كه هيچ يك از اين كارت هاي زيبا برنميگرده
سید عبدالله : البته با مجموعم
سید عبدالله : باور كن
دانش آموز : کار سختی نیست… اگر بخواین راه بندازین.. باید قوانینش رو هم بگین…
اگر برنگرده یعنی امتیازی نصیب طرف نمیشه…
دانش آموز : بعدشم هزینه زیادی نداره. با یک پرینت رنگی A4 شما ۱۶ تا کارت از اینا دارین.. یا به روایتی ۱۲ تا..
۱۰ تا پرینت.. کارتون رو راه میندازه. هزینه هم یه هفشتمن میشه سرجمع.
سید عبدالله : من پسنديدم
سید عبدالله : البته به امتحانش هم مي ارزه
سید عبدالله : با شروع دوره تابستانه
مسعود: کارت و امتیاز برای ابتدایی و راهنمایی جذابه
بچه های دبیرستان و جوونا برای کارت نماز و جلسه نمیان
برای اونا چی کار میکنید؟
دانش آموز : حضور و غیاب کیفی.
سید عبدالله : من گروهم ۱۵نفر سوم و چهارم دبيرستان هستند
سید عبدالله : بيشترشون بعد مدرسه كار ميكنند
دانش آموز : برای دبیرستان کارت استفاده نکنید.
مسعود: حضور و غیاب کیفی دقیقا ینی چی؟
مسعود: اونی که نماز میاد با اونی که کمتر میاد با اونی که اصلا نمیاد برای شما چه فرقی ایجاد میکنه؟
دانش آموز : میزان اطلاع آنها از بحثهایی که داخل حلقه می شود.
میزان در جریان بودن شون.. میزان اهمیت داشتن حلقه و جلسه و نماز براشون.. میزان علاقه شون با تشکیلات.. میزان پیگیر بودن شون… مشارکت شون ..
دانش آموز : البته لزوم حضور و غیاب کاغذی انکار نمی شود. حداقل یک چیزی باید باشد که تحویل مقامات بالاتر دااده شود..
مسعود: نه منظورم این بود
اونی که همه جلسات حلقه رو میاد و متربی که مثلا یه هفته در میون میاد شما به عنوان مربی چه برخوردی میکنید
چه تفاوتی بین این دو نفر قایلید
چه مشوق هایی دارید
دانش آموز : باید ریشه یابی بشه علت کم اومدن اوشون رو. ببینیم از سهل انگاریه.. از کم اهمیت دادنه… از گرفتاریه… از چیه..
دانش آموز : اگر از عدم علاقه ایشون هست٫ مشکل از جذب ما است که جذابیت لازم رو ایجاد نکردیم.
سید عبدالله : كمي هم از قابليت قابل هست
مسعود: خوب رفع موانع حضور یه بحث دیگه ایه
شما برای حلقه های ابتدایی و راهنمایی یه مشوق گذاشتین
یعنی فرق قایل شدید بین اونی که میاد نماز با اونی که نمیاد حالا نیومدنش به هر دلیل باشه از گرفتن کارت محروم میشه
برای جوونا چی کار میشه کرد؟
چه تفاوت هایی میشه قایل شد؟
دانش آموز : سوال سختیه.. علما نظر بدن..
مسعود: دقیقا
مشوق برای نوجوانان زیاده
ولی در سطح جوانان کار یه کم سخت میشه
سید عبدالله : از ظاهر گرفته تا نوع حرف زدن و سلام دادن ميشه تفاوت قايل شد
دانش آموز : به نظر من باید مرتب از نماز و نماز جماعت و ارزش و اهمیت اون در حلقه گفته بشه. ( روش قطره چکانی و تکرار )
دانش آموز : راست میگه سید… همون تحویل گرفتن طرف وقتی میاد نماز جماعت…
سید عبدالله : از تمثيلات اقاي قرائتي و ايت الله حايري براي اينها بايد استفاده كرد
سید عبدالله : چون اولش كتابي يكم شايد حال گيري باشه براشون
مسعود: خوب اونی که میاد نماز تحویلش میگیرید
اونی که نیست چی؟
مثلا فردا تو خیابون دیدینش تحویل نمیگیرین
عبدالله : جوونا باید باهاشون رفیق بشی.باید اعتمادشون جلب کنی.باید با رفتارت بهشون بگی براشون مهمی.تحویلشون بگیری.بگی بخندی.باهاشون بیرون بری.باید خلاصه بهشون بفهمونی که با بقیه فرق داری
مسعود: از کجا باید بفهمن این تحویل گرفتن و نگرفتن بابت چیه؟
عبدالله : اونی هم که نمیاد مسجد با سلام و تحیت.
دانش آموز : این مطلب رو از سایت خیبری.. مال خود مسعود گرفتم:
بى تردید، در زمینه نقش تربیتى مساجد پژوهش هایى انجام گرفته و منابع متعددى منتشر شده است. اما آنچه توسط نگارنده انجام شده پژوهشى است در زمینه برخى عوامل جذب جوانان به مسجد که با نظرخواهى از جوانان صورت گرفته و نتایج قابل توجهى به دست آمده است.
در این تحقیق، عوامل مورد نظر عبارت بودند از: امام جماعت ، وضعیت ظاهرى مسجد، کتابخانه مسجد، طولانى نشدن نماز جماعت، هیات امنا، و کانون فرهنگى مستقر در مسجد.
جامعه آمارى این تحقیق ۴۳۸ نفر از جوانان مذهبى بودند که از طریق پرسشنامه پاسخ بسته، مورد نظرخواهى قرارگرفتند.
نتایج به دست آمده پس از تجزیه و تحلیل آمارى، نشان مى دهد که اکثر قریب به اتفاق جوانان وضعیت ظاهرى مساجد (نظافت، ساختمان و امکانات مورد نیاز) را مهم ترین عامل جذب خود به مسجد مى دانند. طولانى نشدن نمازهاى جماعت، ویژگى هاى امام جماعت، کتابخانه، کانون هاى فرهنگى، و هیات أمنا ـ به ترتیب ـ در درجه بعدى از اهمیت قرار دارند. درجه بندى عوامل مزبور بدین قرار است:
۱ـ وضعیت ظاهرى مسجد، ۱/۸۱ درصد;
۲ـ طولانى نشدن نمازهاى جماعت، ۲/۷۲ درصد;
۳ـ امام جماعت مسجد، ۸/۶۹ درصد;
۴ـ کتابخانه مسجد، ۶/۵۵ درصد;
۵ـ فعالیت کانون هاى فرهنگى مساجد، ۵۴ درصد;
۶ـ هیئت امناى مسجد، ۶/۳۶ درصد.
http://tsalehin.blog.ir/post/414
عبدالله : روز اول سلام.روز دوم سلام خوبی.سوم.خوبی سلامتی چه خبر
سید عبدالله : سلام كه سلام خداست و توش كوتاهي نبايد كرد
سید عبدالله : اما با خوباش بايد گرمتر از همه سلام كرد
عبدالله : البخیل من بخل با السلام.قال سیدنا الحسین
سید عبدالله : بله
عبدالله : اصلا خوب و بد نداریم
عبدالله : با بداش باید گرمتر بود
دانش آموز :
عبدالله : جوونا باید باهاشون رفیق بشی.باید اعتمادشون جلب کنی.باید با رفتارت بهشون بگی براشون مهمی.تحویلشون بگیری.بگی بخندی.باهاشون بیرون بری.باید خلاصه بهشون بفهمونی که با بقیه فرق داری….
لایک داشت.
عبدالله : ممنون حاجی
دانش آموز : حاجی خودتی ما هنوز از شلمچه اونطرفتر نرفتیم.
مسعود: دوستان من متاسفانه قانع نشدم و جواب سوالم رو نگرفتم
سید عبدالله : من با بد جماعت گرم سلام نميديم مگر برا سه بار اول….
علی : احسنت
اقای دانشمند میگفت اگه میخوای جوونا رو جذب کنید اول حسابی ازشون تعریف کنید بعد….
مسعود: خوب این که باعث دفع میشه سید عزیز
سید عبدالله : بعد اتمام حجت بين من و اوني كه توي خط مستقيم نباشه كاري نيست
سید عبدالله : دفع نميكنم. چون سلام هست پس دفعي نيست
سید عبدالله : اما گرمي هم نيست
مسعود: ینی اونی که نماز جماعت نیاد از نظر شما تو خط مستقیم نیست؟
سید عبدالله : چون از جنس مردم اخرتي نيست
سید عبدالله : اگه توصيه هاي پيامبر رو در اين باب بخواني ميفهميد چي ميگم
علی : سید یعنی میخواین با رفتارتون بهش بگید که کارش درست نیست
سید عبدالله : بله
سید عبدالله : پيامبر ميگه كسي كه جماعت نماز نخواند
سید عبدالله : به او زن ندهيد
مسعود: ینی مستقیم بهش میگید چون نماز جماعت نمیای اینجور رفتار میکنید؟
سید عبدالله : با او سر يك سفره نشينيد
دانش آموز : میفرماید به یهودیان امت من سلام نکنید…
سید عبدالله : در خانه اش را اتش
سید عبدالله : اين كه ميگم رو تا اخرش از ترس بعضي چيزها نميرم
سید عبدالله : اما نص صريح حديث صحيح اين رو ميگه
مسعود: حاجی با کافر که طرف نیستیم
قطعا بین انسانها فرق هست حتی در ایمانشون
ایمان بنده و شما یکیه؟
اونی که ایمانش کمتره رو کاملا دفع میکنید؟
سید عبدالله : جاذبه و دافعه
مسعود: یه متربی هفت روز هفته تو نماز هست یکی دیگه فقط یه روز
شما اونی که فقط یه روز میاد رو دفع میکنید؟
مسعود: با فرض اینکه شرایط دیگرشون یکی باشه
سید عبدالله : شما و من هم بدنمان بصورت طبيعي روزانه دفع ميكند
مسعود: یه متربی هفت روز هفته تو نماز هست یکی دیگه فقط یه روز
شما اونی که فقط یه روز میاد رو دفع میکنید؟
سید عبدالله : اما خير بنده تا سقفه ۱۵روز غيبت در ماه را مشكل ندارم
علی : ولی سید کسی که نماز میخونه ولی اهل نماز جماعت و اول وقت نیست رو به نظرم نباید به این راحتی کمتر تحویلشون بگیریم!!!!!!
مسعود: ینی یه روز در میون
با اونی که فقط یه روز میاد چه برخوردی دارید؟
سید عبدالله : اما نه بخاطر حضور بلكه بخاطر نماز تشويق و تنبيه ميكنم
سید عبدالله : تشويق همه جوره
سید عبدالله : تنبيه با كم كردن رابطه ان شخص با خودم
سید عبدالله : البته نه از سمت بنده
مسعود: خوب خدا رو شکر
منظور من همین تشویق و تنبیه ها بود
چه تشویق هایی دارین؟
سید عبدالله : كه بنده سعي بر دايم البشر بودن ميكنم
سید عبدالله : اما با دائم التذكر دادن
سید عبدالله : ايا دائم التذكر بودن عيبي دارد…از باب امر به معروف و…..
مسعود: پس به این راحتی حذفشون نمیکنید
دانش آموز : ما اون کسی رو که کم میاد نماز جماعت… بگو خب…
توی حلقه که ایشونم هست .. بگو خب..
در مورد افرادی که در نماز سهل انگاری میکنن و نماز را سبک میشمارن ٬ یه کم صحبت میکنیم.. آیه و حدیث میگیم.. بگوخب..
به طوری که خودش و بعضیا بفهمن منظورمون کیه…
که طرف خجالت بکشه کم کم… و سعی کنه خودشو به نماز برسونه دیگه…
بگو خب.
سید عبدالله : فرق بين ايمان و كفر يك خط است و ان نماز است:قال رسول الله (ص)
علی : احسنت.
مسعود: دانش جان برای نوجوونا خوبه این روش
مسعود: جوونا چی!؟
سید عبدالله : ويل للمصلين…الذين هم عن الصلاة ساهون
سید عبدالله : اين لعنت خداست به سبك شمارندگان نماز
دانش آموز : لعنت نه، ……. وای
دانش آموز : برای جوونا هم خوبه. امتحان کن.
سید عبدالله : اگر فكر ميكنيد خدا شوخي ميكند يا تساهل سخت در اشتباه و خسرانيد.
مسعود: یکی از سرگروه هام همین کارو میکرد
مثلا از لحاظ تعداد حضور در نماز اعضای حلقه رو رتبه بندی میکرد و تو جلسات جوری شلوغ کاری میکرد که مثلا اونایی که نمیان خجالت بکشن
ولی نتیجه عکس اون چیزی بود که فکر میکرد
دانش آموز : باید تکنیک به خرج داد.. هنر جذب ضمن جدیت.
قاطع و کوتاه.. بدون شرمنده کردن زیاد.. شایدم حتی با طنز.
مسعود: سید عزیز در بحث اهمیت جماعت شکی نیست
چیزهایی که میفرمایید کاملا درسته
اما کار بنده و شما همینه که این افراد کاهل به نماز و جماعت رو بکشونیم تو نماز
مسعود: حالا چه جوری؟
سید عبدالله : اين تذكرها شخصي و حضوري است نه در جمع كه حرمت انسانهاي مومن بالاتر از كعبه است
دانش آموز : مثل تکه پروندن زیبا.
مسعود: برخورد چکشی که نشد کار
طرف میره برای آب خوردن هم دیگه نمیاد مسجد
سید عبدالله : در ضمن بنده در معاشرت با مقصرين در نماز محدوديت قايل ميشم نه انقطاع روابط چون يا مسمانند يا ادميزاد و هر دو واجب المعاشرت
عبدالله : فایده نداره.بر هممون واجبه که یه دوره زندگانی پیامبر و نحوه دعوت ایشون رو بخونیم.نه یکبار.بلکه چند بار
سید عبدالله : اما تفاوت ها را از نحويه سلام بنده با انان تا پيگيري و مساعدتهاي مالي و معنوي و غيره متغير قرار دادم
مسعود: این روش فقط برای روابطه عادیه
مثلا بنده بین دو تا از دوستانم که یکی نماز میاد و دیگری کمتر از همین که فرمودید استفاده میکنم:
در ضمن بنده در معاشرت با مقصرين در نماز محدوديت قايل ميشم نه انقطاع روابط چون يا مسمانند يا ادميزاد و هر دو واجب المعاشرت
اما من مربی ام
کارم هدایته
دانش آموز : امیر این پذیرایی ها چی شد...
سید عبدالله : ولي بدانيد كه روح ها كه هيچ جسم ها هم از بودن در كنار يكديگر متاثر ميشن…پس با هركس نبايد معاشرت كرد..
مسعود: حتی برای تربیت؟
مسعود: پس هیچ پیامبری نباید مبعوث میشد
سید عبدالله : بقول ايت الله جوادي املي :با بعضي ها سلام ميدي دو باره انگشتانت را بشمار
دانش آموز : آمریکا !!!
دانش آموز : نه بدبخت جوون شیعه گمراه.
سید عبدالله : هر روز بعد معاشرت با شما و هر شب دوباره سر مسايل مطرح شده فكر ميكنم تا خدايي نكرده ايمانم را گم نكنم يا نفروشم….البته با عرض پوزش..اما مراقبت قانونهاي خودش رو داره
سید عبدالله : از پشت اين شيشه ها دنيا ….
مسعود: خوب این بحث که به نتیجه نرسید تا تکفیر نشدیم خداحافظ
سید عبدالله : از باب احتياط گفتم ….
سید عبدالله : ولي باور كنيد ادم بي نماز با كم نماز فرق داره توي چشم من با ادمي كه نماز ميخونه اما بيشتر فرادا تا جماعت
دانش آموز : دوستان.
اینجا بحثهای طلبگی شده. لطفا خونسردی خودتون رو حفظ کنید تا این امیر ما پذیرایی رو بیاره.. اعلام تنفس.
به همدیگه دست بدین و روبوسی کنین تا یه وقت خدای نکرده شیطون برنامه ای نچینه بلا به دور.
با تشکر.
مدیریت تالار.
سید عبدالله : و اين بحث براي دبيرستانهاي است كه به سن بلوغ رسيدن
سید عبدالله : و الله من كه با ابتدايي راهنمايي يه پارچه محبت و احترامم
سید عبدالله : شرمنده اگه حرفهايم اذيتتان كرد
عبد الله : استاد طاهرزاده.ملاک دوست بودن،خودی بودن یا نبودن.حسینه.هر کی با حسین مشکل نداره دوسته و باید جذب باشه.اگه جذب نشه دشمن جذبش میکنه
سید عبدالله : بله. ..من هم نگفتم دفعش كنيد
سید عبدالله : اما اوني كه نماز نميخونه با خدا نامحرمه
سید عبدالله : البته من رو بايد ببخشيد چون بنده ۳ساله كه توي صالحين اومدم
دانش آموز : خوش اومدین. خونه خودتون هست.
سید عبدالله : نه. ..منظورم كار صالحينه
دانش آموز : پ ن پ منظورت محصولات لبنیات و بیسکویت صالحینه
سید عبدالله : ۲هيچ بنفعت مدير
دانش آموز : کرتیم سید
رحیم : چقدر حرف زدید
امیر : ما دو ساعت نبودیم اینجا کنفرانس برلین گرفتن
دانش آموز : سلام علیکم استاد رحیم
رحیم : علیکم السلام
بحث زیاد بود نتونستم همش رو بخونم
لطفا خلاصش رو سایت بذارید
امیر : بر کسی پوشیده نیست جذب جوانان سخت تر از جذب جوانان است.
برای بعضیا طول میکشه تا جذب بشن.
با سه بار تحویل گرفتن آخر به چه نتیجه ایی می رسی سید جان؟
برای جوانان نمیشه نسخه پیچید آقا مسعود!
باید سعی کنیم با هنر و استمداد از خدا یواش یواش از جوان دعوت کنیم.
نکته آخر: به کار فرهنگی به دید امر به معروف و نهی از منکر باید نگاه کرد
امیر : اون حدیث رو که گفتم می خواستم بهش استناد کنم. ما در سیره بزرگان خوش رفتاری هایی با کفار می بینیم. بنابراین کاهل نماز را کافر هم بدونی از این راه میشه با اون ارتباط داشت البته در راستای جذب.
امیر : دانش آموز! این صحبتای آخرم باید تو خلاصه بیان و گرنه شر به پا می کنم.
بسم الله الرحمن الرحیم